Zwembad Haestinge

Raad kiest voor zwembaden in Tholen en Sint-Maartensdijk

Bijna alle partijen in de gemeenteraad willen de zwembaden in Tholen en Sint-Maartensdijk allebei open houden. Voor die laatste plaats wordt ingezet op de bouw van een nieuw overdekt bad. Vele tientallen inwoners van beide plaatsen waren woensdag naar de raadzaal gekomen om te laten zien dat het zwembad hen lief is.

Vanuit Sint-Maartensdijk werd zelfs een bus ingezet om mensen naar het gemeentehuis te brengen. Zoals verwacht wil de gemeenteraad met zwembad De Spetter in Tholen doorgaan op de weg die al enkele jaren geleden is ingeslagen.

Het bad wordt grondig gerenoveerd en er komt een gemeentelijke zwembadmanager. De exploitatielasten worden flink omlaag gebracht, mede door inzet vanuit de bevolking.

Opknapbeurt

Voor Sint-Maartensdijk kiest een ruime meerderheid van de raad voor een zogeheten publiek- private samenwerking. De gemeente en commerciële partijen bouwen in dat geval samen een nieuw bad. Als commerciële partijen zijn daar onder meer de initiatiefnemers van het toekomstige vakantiepark Wulpdal en Sportfondsen bij betrokken. Dat laatste bedrijf exploiteert in het land al veel zwembaden en sportcentra. Het nieuwe zwembad moet er in 2020 zijn. Het bestaande zwembad Haestinge wordt opgelapt, zodat het nog tot die tijd mee kan.

Grondige renovatie

Het is overigens nog niet helemaal zeker dat het nieuwe bad er kan komen. Wethouder Kees van Dis hoopt daar medio eind 2017 duidelijkheid over te hebben. Als het onverhoopt niet doorgaat, zal Haestinge alsnog grondig worden gerenoveerd, zodat dat bad open kan blijven.

Na de vakantie zullen de gesprekken verder gaan en zal er worden doorgerekend naar een overdekt zwembad op een nader te bepalen plaats binnen Sint Maartensdijk. De verwachting is dat er eind 2017 begin 2018 een definitief besluit zal zijn of de kansen voor een overdekt bad haalbaar zijn. Indien niet dan blijft Sint Maartensdijk de aankomende jaren voorzien van een buitenbad.